Raja

Imatran seutu tarjoaa mahdollisuuksia rajalla

Imatran seudun mahdollisuudet rajaan liittyen ovat parhaat koko Suomessa. Rajaliikenteen taloudellinen merkitys on täällä vaikka Kotka-Hamina-seutuun paljon suurempi ja kasvuennusteet ovat kovat - paljon kovemmat kuin kuntien kustannusten noudu. Suora matkailutulo ylittää lähivuosina seudun kuntien yhteenlasketut budjetit. Vahvuutena on tietysti sijainti ja seudun monipuolisuus.



 
Juha Sorjonen on imatralainen perheenisä. Hän vetää Imatran Seudun Kehitysyhtiössä Imatran Seudun, Lappeerannan seudun, Kouvolan seudun, Kotka-Hamina-seudun ja Loviisa-Porvoo-seudun yhteistä matkailuhanketta.
 

Kannattaa lukea, mitä Juha Sorjonen jäi miettimään rajan olemuksesta 

Juha Sorjonen esitteli Imatran seudun matkailullista vetovoimaa Rokualla

 

Mitä mieltä Sinä olet? Mitä ajattelet Imatran asemasta rajan pinnassa? Miten kasvavaan pietarilaismatkailuun pitäisi suhtautua? Mikä on tärkeintä? Kirjoita sivun alareunassa olevaan kommenttilaatikkoon ja muista julkaista viestisi.
 

4 kommenttia:

  1. Kohtuuhintainen matkustajajunaliikenne Imatran ja Pietarin välillä on erinomainen hanke.

    Toivoisin pienimuotoisia yhteistyöhankkeita ruohonjuuritasolla.

    VastaaPoista
  2. Imatran seudun kansanedustajien (joita on tätä nykyä peräti neljä) tuki Parikkalan rajanylityspaikalle on mennyt hieman ohi, vai eikö näitä kiinnosta seudun pohjoispään eli pitkälle Parikkalan ja Rautjärven asiat ?

    Tämä on sikäli hieman kummallista, että sitä tukea on kuitenkin tullut useilta kansanedustajilta Etelä-Savosta ja Kymenlaaksosta, ja jopa kauempaa muualta Suomesta, muttei ns. kotikentältä ?

    Asia saattaisi hyvinkin olla nytkähtämässä jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa jollakin tasolla eteenpäin, ja Suomen puolella esimerkiksi resurssointi ja osaltaan myös infra ovat sellaisia mitkä takuulla pomppaavat esiin tämän kohdalla.

    Samoin Rautjärven Simpeleen Hiitolanjoen tiimoilta saattaisi mahdollisesti nousta esiin sellaisia tilanteita, jossa paikallinen, korkeamman tason edunvalvonta valtion suuntaan saattaisi olla tarpeen. Sen tulevaisuus näyttänee - riippuen mm. miten suunnitelmat kalateiden kanssa etenevät, joiden osalta tämän vuoden jälkeen ollaan todennäköisesti viisaampia.

    VastaaPoista
  3. Rajaa lähellä asuneena ja edelleen asuvana näen tietysti sen, että naapurit tuovat runsaasti rahaa paikkakunnalle. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että nykyinen määrä on riittävä, ainakaan viisumivapautta ei mielestäni tule hyväksyä. Mikäli näin tulee tapahtumaan, katson että 'valtaa pitävät' tekevät huonon ja peruuttamattoman päätöksen. Rajan pinnassa hyötyjen lisäksi tulevat myös erilaiset haitat lisääntymään.

    Kuntaraja-asiasta olen sitä mieltä, että jos se on välttämätöntä, niin mieluummin Ruokolahti ja Rautjärvi mikäli nämä itse niin haluavat, mutta ei missään tapauksessa Lappeenranta. Piste.

    Pietarilaiset vierailijat viisumin kanssa ovat yhtä tervetulleita kuin Ensonkin.

    VastaaPoista
  4. Bisnespaikan yrittäjä haistaa, mikä vikana, kun niin vähän vielä hyödynnetty pienyrittäjyydessä, oheispalevluja tuottavina yrittäjinä?

    VastaaPoista

Esiselvityksen raportti on valmistunut ja kunnat pohtivat nyt omia askeleitaan. Kommentointi avautuu uudelleen valtuustojen työrauhatauon jälkeen.

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.